Baklava z orzechami włoskimi

Moja droga teściowa jakiś czas temu wskazała mi miejsce w Opolu gdzie można kupić baklavę. To było miejsce gdzie kupuje się bułki z kebabem. Pierwszy raz wtedy zjadłam baklavę. Nie mogłam nadziwić się smaku , mocno słodki i tłusty, chrupiący, aromatyczny. Małe słodkie cudeńko smakowe! Poczytałam kilka przepisów, obejrzałam dwa filmiki i spróbuję odtworzyć smak z dostępnych mi produktów w domu. Miałam zapas orzechów włoskich w domu, trzeba to wykorzystać.

ciasto

  • 2 opakowania ciasta filo (po 7 arkuszy)
  • 200 g masła 82%

farsz

  • 150 g obranych orzechów włoskich
  • skórka z pszennego chleba

syrop

  • 1 szklanka cukru
  • 1/2 szklanki miodu
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • 1 szklanka wody (+ 1/2 szklanki ciepłej wody)
  • szczypta cynamonu

dodatki

  • forma metalowa 30x25cm
  • papier do pieczenia

Wykonanie:

Formę wyściełaj papierem do pieczenia. Arkusze z rolki okazały się dość duże, złożyłam je na pół i odkroiłam kawałek z dłuższego boku. Takim sposobem wyszło mi 28 warstw do blachy o wymiarach 30x25cm.

Masło rozpuść. Układaj pierwsze 14 warstw i każdorazowo smaruj je przy pomocy pędzelka masłem (ilość omasty na jedną warstwę ciasta -1 łyżka). Następnie zmiel 100 g orzechów ze skórką chleba (chleb jest po to by farsz w trakcie jedzenia nie wyleciał z ciastka). Rozsyp farsz na te 14 warstw. Teraz układaj kolejne 14 warstw i po każdej warstwie przesmarują ją masełkiem tak jak te niżej. Ciasto lekko przyklep i posmaruj górną warstwę. Pamiętaj by brzegi było równo przycięte lub ułożone.

Przygotuj syrop, gotuj go około 10 minut. Jeśli ci za bardzo zgęstnieje, dodaj ciepłej wody. Pokrój ciasto w kwadraciki lub diamenciki. Piekarnik (u mnie gazowy) nagrzej na 180 stopni. Piecz ciasto 60 minut by było złote na wierzchu (jeśli masz piekarnik elektryczny można skrócić pieczenie do 30 minut, ważne by u góry ciasto było rumiane). Po upieczeniu  zalej jeszcze ciepłe ciasto syropem i posyp pozostałymi orzechami. Odstaw na minimum 4 godziny. Najlepsze jest po 2 dniach.

Smacznego (oblizywania paluszków)

DSC_39822

One thought on “Baklava z orzechami włoskimi

Skomentuj

