Korzenne łakocie na święta

Ciastka korzenne

– Mamo, pyszne te ciasteczka! – powiedział mój pięcioletni syn, przechylając lekko głowę. Zerknął znacząco na ciastka, unosząc lekko brwi i szybko się uśmiechnął do mnie. Uległam, drugie ciastko powędrowało do jego rączek. Po chwili pobiegł już swojego pokoju radosnym krokiem, znacząc drogę okruszkami.

Bajecznie proste, ciasto samo się robi kiedy śpimy. Piecze się w chwilę, jeszcze szybciej się je zjada :). Rozpływają się w ustach.

Czas przygotowania 20 minut
Czas oczekiwania 12 godzin
Czas pieczenia 7 minut

Na około 100 pierniczków (w zależności od wielkości foremek)
– 500g mąki bezglutenowej*
– 200g masła
– 350g miodu wielokwiatowego
– 2jaja
– 1 płaska łyżeczka amoniaku w proszku
– 1 cukier wanilinowy Winiary
– 1 opakowanie przyprawy do piernika**
– szczypta soli

dodatki
– rondel
– miska
– płaska blacha, standardowa w piekarniku
– papier do pieczenia

Do rondelka przełóż masło, miód, przyprawę korzenną i cukier wanilinowy. Podgrzewaj (nie gotuj)by składniki się połączyły. Odstaw do ostudzenia.

W misce wymieszaj mąkę, amoniak, sól i jaja. Dodaj ostudzoną zawartość rondelka i dobrze wymieszaj by nie było grudek. Odstaw pod przykryciem na noc do lodówki.

Następnego dnia jeśli ciasto jest zbyt twarde, to przed wałkowaniem niech postoi w temperaturze pokojowej około 1 godzinę. Jeśli jest wystarczające plastyczne, lub za bardzo, przechowuj je w lodówce. Tylko wyciągaj je by pobrać kawałek ciasta.

Ciasto wałkuj (podsypując mąką) na minimum 5 mm. Wykrawaj ulubionymi foremkami, lub szklanką. Piekarnik (gazowy, jeśli masz elektryczny – włącz sam dół) nagrzej na 180 stopni. Na blachę wyłóż papier do pieczenia. Układaj ciastka tak by się nie stykały, ponieważ lekko „napuchną”. Blachę wstaw do piekarnika na najwyższym szczeblu, piecz 7 minut. Czynność powtarzaj aż do wyczerpania ciasta. U mnie 3-4 razy wstawiałam blachę do piekarnika z kolejnymi ciastkami.

Dekoruj ciastka polewą, lukrem lub cukrem pudrem. Po ostygnięciu przechowuj w szczelnie zamkniętym pudełku, by zachować chrupkość.

Smacznego

* Użyłam miksu bezglutenowego do chleba, przy wałkowaniu użyłam mąki ryżowej do posypania. Możesz użyć zwykłej mąki pszennej do pieczenia, np typ 500.
** Jeśli również jesteś na diecie bezglutenowej zadbaj o przyprawę która w swoim składzie nie posiada mąki pszennej.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s