Chleb żytnio pszenny z lnem

chleb na zakwasiechleb na zakwasie

Na ten chlebek trzeba czekać o jeden dzień dłużej niż na orkiszowy, ponieważ ten żytnio pszenny po upieczeniu i ostudzeniu jest dość kwaśny, tzn miąższ jeszcze musi się zawiązać przez około 24h.

Najlepsze inspiracje chlebowe znajdziesz na blogu Liski -> Pracowania Wypieków i ja tam też znalazłam przepis na ten chlebek. Lekko zmodyfikowany w związku z zawartością składników w mojej szafce kuchennej.

Przepis na 2 chlebki. Trzeba mieć gotowy zakwas do tego przepisu.

zaczyn:
– 200g mąki żytniej 2000
– 1 łyżka zakwasu
– około 250g wody
(w oryginalnym przepisie jest 160g wody, niestety ta ilość nie pozwoliła mi dokładnie wymieszać zaczynu i musiałam trochę dodać wody) Zaczyn dokładnie wymieszałam i odstawiłam.

otrębowa namaczanka
– 167g otrębów orkiszowych
– około 250g wrzącej wody
(w oryginalnym przepisie otręby żytnie)
Otręby zalewam wrzątkiem tyle by całe otręby były mokre, nadmiar wody odlewam. Lekko ugniatam i odstawiam. Zaczyn i namaczankę przykrywam talerzami i odstawiam na 12-24h. W efekcie ani zaczyn ani namczanka nie zwiększyła swojej objętości co nie ma wpływu na dalszy etap.

chleb na zakwasie chleb na zakwasie

ciasto właściwe
– 375g mąki pszennej typ 750
– 250g mąki żytniej typ 720
– 20g soli
– 1,5 łyżeczki drożdży instant (ewentualnie)
– zaczyn
– namaczanka
– 100g siemienia lnianego

chleb na zakwasie

Ciasto dokładnie wyrabiam, około 5-7 minut. Do wymieszania posłużył mi garnek 6 litrowy ponieważ ciasto wyszło dość sporo. Następnie odstawiam na około 2h. Z ciasta odkładam do słoika 4-6 łyżek, przekładam do dużego słoika by mieć za 7 dni gotowy zakwas.

chleb na zakwasie

2 keksówki o wymiarach 300x110x75mm. Formy natłuściłam masłem i obsypałam zarodkami pszennymi. Przełożyłam do nich ciasto i odstawiłam do wypełnienia form, czyli na około 2h.

chleb na zakwasiechleb na zakwasie

Piekarnik nagrzałam na 250 stopni i piekłam chleby razem 15 minut. Następnie zmniejszyłam temperaturę na 230 stopni i piekłam jeszcze 30 minut. Mój piekarnik jest gazowy i piecze tylko od spodu.

Chleb po pieczeniu wyciągnij z formy i odstaw na kratce do całkowitego ostudzenia. Po ostudzeniu chleb może być dość kwaśny, dlatego powinien jeszcze odstać 24h by miąższ przestał pracować.

Serdecznie polecam

Skomentuj

