Chałka

chałka

To jest to samo ciasto które wykorzystałam do wieńca drożdżowego. Chałka była pieczona w wielką sobotę. U mojego męża w rodzinie na święta chałka musi być! Wszystkim smakowała.

na 2 chałki
– 500g mąki tortowej
– 150g cukru
– 2 łyżeczki cukru waniliowego z prawdziwą wanilią
– 5 białek
– 100g masła 82%
– 1/2 szklanki kefiru
– 1 op drożdży instant (7g)

– 1 jajko do posmarowania surowego ciasta
– forma 300x110x75mm

Masło rozpuściłam, kefir wyciągnęłam chwilkę wcześniej. Dodałam jaja, cukier, mąkę i drożdże. Wyrabiałam tak długo aż masa będzie jednolita. Jak ciasto zacznie odchodzić od rąk, przełóż do miski i przykryj ścierką. Odstaw na około 1h. (Drożdże instant nie potrzebują osobnego wyrastania) Ciasto podwoi swoją objętość. Połowę ciasta zamroziłam.
Z pozostałej części uformowałam na długość strucli, przekroiłam wzdłuż na pół by spleć długie kawałki w prostą chałkę. Formę wysmarowałam masłem i ostrożnie przełożyłam do niej chałkę, ponownie odstawiłam by ciasto wypełniło blachę. Posmarowałam roztrzepanym jajem.

Piekłam w piekarniku gazowym, nagrzanym na 180 stopni przez 30 min. Piekarnik wyłączyłam i zostawiłam tam ciasto jeszcze na 10 min. Chałka pięknie się zrumieniła.

Smacznego

7 thoughts on “Chałka

  1. U mnie chałka pieczona jest na święta Bożego Narodzenia, a taki wieniec zdobi jej szczyt, natomiast na Wielkanoc wieczorem w Wielki Piątek pieczona jest baba wielkanocna :)

  2. Wspaniała chałka. Wczoraj miałam takiego wielkiego smaka na chałkę, że musiałam sobie kupić i przez dzień zjadłam całą. Była pyszna.

Skomentuj

