Chleb orkiszowy z miodem

chleb orkiszowy z miodem

To bardzo oczekiwany wpis z mojej strony dużo serca włożyłam w starania by otrzymać efekt na który liczyłam. Przepis znaleziony na blogu Elizy Pracownia Wypieków, rewelacyjny blog z przepisami na chleby na zakwasie!

Mój chlebek jest efektem długiej pracy i czasu. Koleżanka uszczęśliwiła mnie zakwasem żytnim oraz mąką żytnią i orkiszową. Dlatego przepis nie zawiera przepisu na zakwas. Bardzo dziękuję Małgosiu!:)

chleb orkiszowy z miodem

Pierwsze 2 chlebki nie były idealne ponieważ z czystej przekory czasami nie robię tego co jest w przepisie, tutaj każdy element jest bardzo ważny i nie można niczego ominąć. Poniżej na zdjęciu efekt nie wyciągnięcia chleba z formy na czas ostudzenia.

chleb orkiszowy z miodem

W efekcie za trzecim wypiekiem uzyskałam miękki ciemny i smaczny chleb dla całej rodziny:)

zaczyn:
2,5 łyżki zakwasu żytniego
75 g mąki orkiszowej typ 600
100 g wody

ciasto na chleb:
zaczyn po 12-24 h
275 g wody
1,5 łyżki miodu
500 g mąki orkiszowej typ 600
1 łyżeczka drożdży suszonych instant
1,5 łyżeczki soli morskiej

forma
300x110x75mm

Mieszam składniki zaczynu i odstawiam na 12 godzin w miejscu w którym jest stała temperatura.

chleb orkiszowy z miodem

Do zaczynu dodaję mąkę, wodę, miód, drożdże, sól i wyrabiam dokładnie około 7-10 minut. Odstawiam na 2h (nie dłużej niż 3h).

chleb orkiszowy z miodem chleb orkiszowy z miodem

Formę na ciasto smaruję masłem i obsypuję otrębami owsianymi. Do formy przekładam ciasto i odstawiam na kolejne 1,5 h. Tutaj chyba nie ma górnej granicy, czekamy aż ciasto wypełni całą formę, czasami z niewyjaśnionych przyczyn trwa to czasami dłużej niż w przepisie.

chleb orkiszowy z miodemchleb orkiszowy z miodemchleb orkiszowy z miodem

Piekarnik (gazowy) nastawiłam na 230 stopni i piekłam 10 minut, następnie zmniejszyłam temperaturę na 200 stopni i piekłam jeszcze 30 minut. Wyłączyłam piekarnik i zostawiłam chleb w nim jeszcze na 10 minut. Chleb wyciągamy na kratkę by ostygł, to jest dość ważne by nie zrobić sobie na dole chleba zakalca.

chleb orkiszowy z miodem

Chleb kroimy po ostudzeniu, ponieważ naturalnie nam się pogniecie i nie wróci do swojej formy.

Serdecznie polecam.

3 thoughts on “Chleb orkiszowy z miodem

Skomentuj

