Kotlety rybne (szczupak)

Urlop skrócony … nie zdążyłam wypocząć. Na pocieszenie w plecaku przywiozłam 3 szczupaki. Pamiętałam że mają sporo ości, wiedziałam jednak że się nie zmarnują tylko zrobię z nich kotlety.

Poszperałam w regale i znalazłam w książce „Kucharka Litewska” Pani Wincenty Zawadzkiej, właśnie przepis na kotlety z ryby. Autorka pisała że takie kotlety najlepiej ze szczupaka, „proszę bardzo” pomyślałam. Przepis nie jest mojego autorstwa, ale opisany moimi słowami.

Ryby były wypatroszone i bez głów (szkoda że bez głów, bo mogłabym w końcu porządną zupę rybną ugotować), ale ze skórą i płetwami. Pierwszy raz filetowałam rybę.

– około 1kg wypatroszonego szczupaka
– 1 cebula
– 2 łyżki masła
– 2 czubate łyżki mąki
– 2 jaja
– 2 łyżki śmietany
– sól
– szczypta pieprz cytrynowego (Kotanyi)
– 1 łyżeczka koperku otartego (Kotanyi)

Cebulkę posiekaj drobno, dodaj masło i wstaw na lekki ogień. Jak masło się rozpuści a cebulka zeszkli dodaj mąkę i mieszaj i smaż by lekko przypiec ale nie spalić. Odstaw.

Wykrój kręgosłup rybie, następnie rozłóż na płasko by skóra ryby przylegała do deski do krojenia (dobrze jeśli nie jest drewniana). Weź do ręki nóż do filetowania (cienki i długi). Jedną ręką przytrzymaj brzegi a drugą ręką oddzielaj mięso od skóry. Bardzo sprytnie odchodzi. Jeśli chcesz zachować całe kawałki do np. panierowania, podziel szerokość boku na pół wtedy są mniejsze szanse że filet się rozsypie.

Uzyskałam około 600g samych filetów. Zmiel je z cebulą która była smażona z mąką i masłem.

Dodaj jajka, śmietanę, pieprz, sól i koperek. Dobrze wyrób ręką. Ciasto będzie mało przyjemne do formowania. Jednak autorka przepisu proponuję co i ja zrobiłam. Uformuj kotlety i zanurz na chwilę we wrzątku.

Ciasto a raczej jajko w cieście odrobinę ścięło się by kłaść na patelnie mniej płynne ciasto.

W efekcie i tak kładłam łyżką lekko wyrównując brzegi, za to kotlety odwdzięczyły się soczystym wnętrzem.

Smaż na malutkim ogniu na złoto z 2 stron.

Było pysznie i lekko po mimo smażonego. Podałam z fasolką szparagową i ziemniaczkami.

4 thoughts on “Kotlety rybne (szczupak)

Skomentuj

