Chleb z czarnuszką i kminkiem (wypieki z automatu)

– 500g mąki pszennej (typ 550)
– 330ml wody
– 1 łyżka masła
– op drożdży instant (7g)
– 1,5 łyżeczki soli
– 2 łyżki cukru
dodatki
– 2,5 łyżeczki przypraw do chleba Litewskiego Kamis
(kminek 50%, majeranek, czarnuszka 15%, cząber, oregano 6,5%)

Tradycyjnie do automatu dodajemy produkty płynne a następnie sypkie. Piecz w programie standardowym, waga na 750g, średnio spieczona skórka. W związku z tym że wstawiałam chleb na noc, dodatki wsypałam razem z podstawowymi składnikami. Miałam miękki i bardzo aromatyczny chlebek na rano:)

4 myśli na temat “Chleb z czarnuszką i kminkiem (wypieki z automatu)

  1. Widzę, że programy „na automat” trzymają się w zasadzie tej samej proporcji kluczowych składników czyli 1:3 (płyn do mąki). Do tego cukier, sól i masło (lub oliwa) plus przyprawy też praktycznie w podobnych ilościach. No to, hm, aż kusi coś poeksperymentować, ha ha

  2. No to już wiesz, że zainspirowałem się… ;)))
    Dla czytelników Twojego bloga wklejam swoje uwagi.
    W przepisach zawsze mnie wkurzały proporcje składników w stylu weź 375 gram mąki. Postanowiłem więc upiec ten chleb po swojemu, za wagę robi zwykła szklanka, łyżka i łyżeczka. Szklanka taka, w jakiej dawniej podawano kawę w czasach PRL-u. Pojęcie „szklanka” oznacza w tym przepisie napełnienie jej na równi z górną krawędzią. Po tym przydługim wstępie przejdźmy do konkretów:
    3 szklanki przesianej mąki pszennej (dałem typ 550), 1 szklanka ciepłej wody pół na pół z mlekiem, płaska łyżka cukru, dwie płaskie łyżki oliwy z oliwek, płaska łyżeczka soli, płaska łyżeczka kminku, małe opakowanie suchych drożdży (7 gram), garść płatków owsianych.
    W Twoim przepisie cukru jest dwa razy więcej, ale mnie nie wolno jeść cukru, więc zredukowałem jego ilość. Ujmując cukru zdecydowałem się dołożyć garść płatków owsianych z nadzieją, że pomogą „rozruszać” drożdże. Jednak prawdopodobnie dodanie mleka i płatków owsianych było w sumie zbyteczne. Z dodawaniem kminku też nie czekałem na tzw. sygnał, dałem od razu. Najpierw płynne potem wymieszane sypkie składniki wylądowały w automacie. Program podstawowy, waga 750 gram, skórka średnia. Następnym razem dam chyba skórka przypieczona, bo wyszedł blady – musiałem mu dołożyć jeszcze 5 minut pieczenia.

    Chlebek wyrósł pięknie, jest smaczny, z wyraźną nutą kminkową, a skórka i konsystencja mają delikatność weki.

Skomentuj

