KONKURS Makaron Rządzi Zdrowo!

Wielbiciele Makaronu mam dla was konkurs !

Najpierw kilka słów o Sponsorze i Nagrodach:

– Książka „My Story” o tym jak powstaje makaron oraz wspaniałe przepisy makaronowe artystów, sportowców i sławnych ludzi .

Książka łamie stereotypy postrzegania makaronu w naszej diecie, dzięki niej dowiesz się o pozytywnym znaczeniu na nasz organizm i samopoczucie.

Dodatkowo gadżety „Makaron Rządzi Zdrowo”, tj smycz, magnes na lodówkę z notesikiem na zakupy.

Nagrody wymienione wyżej będą dla 3 wylosowanych szczęśliwców.

Pytanie konkursowe:
Czy makaron jest zdrowy? Jakie są jego pozytywne cechy?
Każdy z was ma szansę na jedną odpowiedź, w dowolnej formie.

Uwagi:
Kto może brać udział w konkursie?
Ważne by Twój adres korespondencyjny był w granicach Polski.
Konkurs trwa do 7-go lutego, wyniki podam 9-go lutego o 8:00 rano.
Odpowiedzi wpisuj w komentarzu wpisu.


Następny konkurs startuje już 8-go lutego:)

28 thoughts on “KONKURS Makaron Rządzi Zdrowo!

  1. oczywiście, że makaron jest zdrowy (jak w zasadzie wszystko co jemy, o ile z tym nie przesadzamy). Panuje opinia, że jest tuczący, jednak wynika to moim zdaniem z niepełnej wiedzy na ten temat. Jeśli zjemy go całą miskę, z serowo-śmietanowym sosem – faktycznie będzie to bomba kaloryczna. Jednak makaron z warzywami, gdzie tych warzyw nie brakuje, staje się bezdyskusyjnie zdrowym i sycącym posiłkiem, ze względu na dużą ilość węglowodanów.
    Co więcej, aktualnie mamy do wyboru mnóstwo rodzajów makaronów jak pełnoziarnisty czy orkiszowy co zwiększa jeszcze ich wartość.
    Jeśli tylko nie przesadzimy z ilością, to makaron na pewno nam nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie, pomoże odpowiednio zbilansować dietę.

  2. Większość osób uznaje makaron za tuczący i odstawia go na półkę, jednak zapewne te osoby zbyt mało zagłębiały sie w wartości odżywcze jakie posiada właśnie makaron!
    Makaron na bazie mąki z pszenicy Durum ma wiele cennych składników które są niezbędne w profilaktyce, poza tym zawiera skwalen, który zapobiega nowotworom a co najważniejsze opóźnia proces starzenia- dlatego jestem nadal taka piękna …bo jadam dużo makaronu:-)) Dlaczego jeszcze makaron jest zdrowy? zawiera magnez, który bierze udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczy i dlatego jest zalecany sportowcom. Makaron podany własciwie czyli ugotowany Al’dente, z dodatkiem warzyw czy chudego mięsa to bardzo dobrze zbilansowany posiłek, który zapewni uczucie sytości na dłużej dzięki temu nie musimy martwić się o naszą wagę, wręcz przeciwni bo odpowiednio skomponowany w dietę może nawet pomóc schudnąć!

  3. Nigdy nie miałam problemu z tym, żeby stwierdzić czy makaron jest zdrowy czy też nie i czy ma jakieś pozytywne cechy. Oczywiście, że makaron jest zdrowy ! Wszystkie stereotypy o tym, że jest nie zdrowy i tuczy są BŁĘDNE ! Makaron ma wiele pozytywnych cech. Wymienię jako pierwsze to, że pomaga utrzymać stały poziom cukru we krwi więc nadaje się dla cukrzyków ! Ponadto, wiele rodzajów przyrządzane jest z mąki „dietetycznej” – gryczana, razowa co jest bardzo zdrowe i korzystne dla Naszego organizmu. Makaron może być różnokolorowy i można podawać go na wiele sposobów – na słodko, na słono, na ostro ! Każdy znajdzie coś dla siebie , ma szerokie zastosowanie bo od zup przez dodatek do mięs itp. poprzez podanie go jako słodki deser bądź przekąskę w połączeniu z odpowiednimi składnikami. Makaron jest też bogatym źródłem skrobi. I nie prawda że tuczy ! Wystarczy przyjrzeć się bliżej informacjom na jego temat bądź poczytać diety różnego rodzaju. Makaron zawiera wiele cennych składników odżywczych, które pomagają organizmowi ale także po spożyciu makaronu stajemy się syci i pełni energii. Makaron nie tylko jest świetnym urozmaiceniem menu ale także alternatywą dla Naszego zdrowia. MAKARON, zdecydowanie na TAK !!!

  4. Makaronów w sklepach jest chyba tysiące,
    Jedne cienkie jak nitki, inne okrągłe jak słońce.
    Kształtów i rodzajów nikt z nas nie zliczy,
    A ich zalet to nawet sam kuchmistrz nie policzy.

    Na pierwszym miejscu makaron pełnoziarnisty stawiam,
    O swoje zdrowie już się nie obawiam.
    Nawet przy diecie stosować go mogę,
    Mojemu tłuszczykowi spalić się pomogę.

    W takim makaronie błonnika jest wiele,
    Można go jeść w dzień powszedni i niedziele.
    W ciąży makaronu nie unikałam,
    Dzięki niemu dietę w kwas foliowy wzbogacałam.

    Dzięki niacynie układ nerwowy sprawnie funkcjonuje,
    A prawidłowy przepływ krwi w naczyniach każdy poczuje.
    Makaron także nam fosfor zapewnia,
    Kości i zęby w ten składnik uzupełnia.

    Żelaza w nim pokłady znajdziemy,
    A dzięki cynkowi nie zachorujemy.
    Mangan mózg nasz sprawniejszym uczyni,
    I nad zachowaniem młodości czary poczyni.

    Stały poziom cukru we krwi utrzymuje,
    Mały i duży chętnie go pałaszuje.
    Dzięki witaminą B1, B6, PP, które w sobie posiada
    Za nasz dobry stan ducha odpowiada.

    Prawidłowe funkcjonowanie mięśni magnez gwarantuje,
    Układ nerwowy dzięki niemu lepiej funkcjonuje.
    Same pozytywy w makaronie zobaczyć można,
    Idealnie pasuje do białego mięsa z rożna.

    Z makaronem dania w mig powstają,
    A wszystkich smakoszy od lat zachwycają.
    Walory estetyczne ogromne posiada,
    Nawet na królewskim dworze podać go wypada.

  5. Czy makaron jest zdrowy? Jakie są jego pozytywne cechy? jak to mówią nam wszyscy – węglowodany to zło, a makaron jest niezdrowy! A GUZIK PRAWDA :-) wszystkim nam na pewno wiadomo, że dieta złożona z samych makaronów nie jest najlepszym pomysłem. Podobnie jak każda dieta. Zalecenia żywieniowe, na których bazują nasi dietetycy, polecają nam dietę mniej bogatą w białka oraz nasycone tłuszcze zwierzęce, a natomiast kładą nacisk na więcej błonnika i węglowodanów złożonych gdzie oznacza to, że makarony są uznawane absolutnie za zdrowe jedzenie. W około 70% składają się z węglowodanów a w 11% z białka , gdzie są zalecane osobom prowadzącym aktywny fizycznie tryb życia oraz sportowcom , gdzie jako źródło węglowodanów dostarcza energii w sportach wytrzymałościowych :-)

  6. Odpowiedź na 1 pytanie – tak, makaron jest zdrowy.

    Odpowiedż na 2 pytanie – pozytywne cechy makaronu:

    – bardzo szybki w przygotowaniu, pasuje do niego niemal wszystko
    – jest smaczny, nawet bez dodatków
    – sycący – jest bogatym źródłem skrobii – węglowodanu złożonego, z
    którego uzyskiwana jest glukoza, czyli paliwo dla naszego organizmu
    – pomaga utrzymać stały poziom cukru we krwi -zalecany dla cukrzyków
    – idealny dla sportowców, dodaje energii na wiele godzin
    – jest świetny na dobry humor, zawiera B1, B6, PP, które są odpowiedzialne
    za trawienie i nasz dobry stan ducha
    – zawiera magnez, a więc chroni nas przed skurczami mięśni i zmęczeniem

    Ponadto, byłam ponad 6 m-cy na diecie opracowanej przez dietetyka i makaron był obecny w moim menu przez 3 – 4 dni w tygodniu, byla to naprawdę duża porcja zaserwowana z grillowanymi warzywami, mięsem, oliwą z oliwek i bylo zawsze pysznie, zdrowo, sycąco i niskokalorycznie.
    Oczywiście udało mi się zgubić zbędne kilogramy.

    Gdyby makaron przestał istnieć, nauczyłaby się go robić sama, bo tydzień bez makaronu, to tydzień stracony;)

    Pozdrawiam

  7. Zdrowy , niezdrowy ? A kogóż to obchodzi. Ja makaron KOCHAM!!
    Może być śniadaniem, obiadem i kolacją. Bez problemu wchodzi w mariaż ze słodyczą, nie odrzuci pikanterii , nie pogardzi rybą, mięsem, serem, pomidorem. Nie ma drugiej tak przyjaznej potrawy. Uwielbiają go duzi, przepadają mali. Z sosem , masłem ,cukrem czy tuńczykiem. A w wersji z mąki z pełnego ziarna to sama dobroć w naszej kuchni. Jedzmy makarony ! :)

  8. ja odpowiem krótko: tak makaron jest zdrowy, ponieważ posiada sporą zawartość skrobi, jest głównym źródłem węglowodanów i najlepiej, gdy jest przygotowany al dente. Dodatkowo makarony są bardzo smaczne :).

  9. Makaron stanowi podstawę prawie nieograniczonej ilości zdrowych i szybkich do przyrządzenia posiłków głównych. Makarony dostarczają węglowodanów złożonych, które są w organizmie rozkładane i mogą być magazynowane w postaci glikogenu, stanowiącego źródło potrzebnej energii. Głównie z tego powodu sportowcy przygotowujący się do startu w konkurencjach wytrzymałościowych typu bieg maratoński, spożywają znaczne ilości makaronów. W przeciwieństwie do obiegowych teorii makarony nie są wysokokaloryczne, a podawane ze zwykłym sosem pomidorowym lub surowymi warzywami nadają się do diety ubogo energetycznej. Makarony są jednym z podstawowych składników pożywienia w krajach strefy śródziemnomorskiej. Jest niemal pewne, że spożywanie makaronów we Włoszech i w innych regionach południowej Europy przyczynia się do niskiej zachorowalności na chorobę wieńcową.

  10. Hmm Makaron? Prosta sprawa kto go je ten w wodzie pływa jak prawdziwa ryba. Zalet przecież ma tysiące: po pierwsze danie nie tuczące, smaczne pyszne, wyśmienite dla każdego bardzo syte.

  11. M- miłośnik warzyw, ziół i drobiu
    A- ambasador witamin: B1, B6, PP, magnezu…
    K- król zup, zapiekanek, sosów
    A- artysta kształtów: nitek, kolanek, muszelek…
    R- rycerz broniący nas od głodu
    O- opiekun żołądka- razowy z otrębami, chorych na celiakię- kukurydziany, ryżowy
    N- Numer 1 jako posiłek- szybki, smaczny, bezproblemowy!
    Oraz mój, mojej figury i samopoczucia kulinarny przyjaciel:)

  12. Wszystkie Panie , które już odpowiadały na pytanie przede mną mają rację! Makaron jest zdrowy, ma w sobie sporo witamin i błonnika. Idealny do różnych dań. W sałatkach, polany sosem, z mięsem, z jogurtem, z serem, z owocami, z warzywami. Świetny do wszystkiego. Można z niego tworzyć arcydzieła ponieważ ma różnorakie kształty i kolory.

  13. Cieszysz się zdrowiem przez całe życie,
    Kiedy spożywasz makaron obficie

    Często słyszę: „Oby zdrowie dopisywało na duszy ciele”,
    Aby to się spełniło, trzeba naprawdę niewiele.
    Nie trzeba wyrywać włosów z głowy, krzyczeć: Jak to zrobić, rety?
    Trzeba jednak zmienić złą dietę, a to problem dla wielu niestety.
    Proponuje zacząć od kroku pierwszego,
    Zazwyczaj najtrudniejszego, lecz skutecznego:
    Wystarczy pewien składnik podawać w talerze.
    Jaki? Rzecz jasna makaron! Z nim sił nabierzesz.
    W najbardziej wyszukany sposób podany
    Smaczny pożywny, gdyż królują w nim węglowodany.
    Osobiście, po ciężkim treningu biegowym, gdy energii brakuje,
    Pokaźna porcja makaronu z sosem pomidorowym z opresji mnie ratuje.
    Zaś makaron jest takim składnikiem,
    Który będzie dla Ciebie zdrowia wykładnikiem.
    I nie zapomnij w dniu wypłaty,
    Zrobić zapas makaronu do Twej „chaty”.
    Każda Pani domu lepiej się czuje,
    Gdy w kredensie makaronu jej nie brakuje.
    Makaron to produkt przez naturę dany,
    By regularnie uzupełniać węglowodany.
    Czy to nitki, wstążki, czy muszelki,
    Makaronie, jesteś wielki!!!
    Z nim każda potrawa będzie boska,
    Czy to rodzima potrawa, czy też może włoska.
    Kiedy jesteś „tyci”, „tyci”,
    Z nim prędko urośniesz, żołądek nasycisz.
    Szukasz przepisu na danie na wieczór walentynkowy?
    Pyszny makaron, wykwintny sos i już dla dwojga posiłek gotowy.
    My zaś o zdrowie dbamy,
    Gdyż makaron ze smakiem zajadamy.
    Cieszysz się zdrowiem przez całe życie,
    Kiedy spożywasz makaron obficie.
    Makaron kojarzy się z Italią, więc kończę wierszyk, włoskim „finito”,
    A wszystkim smakoszom makaronu życzę „Buon appetito”.

  14. jedni moga powiedziec ze nie jest zdrowy poniewaz dzieki niemu latwo sie tyje inni powiedza ze jest zdrowy bo znajduja sie w nim maka woda jajka.ma swoje pozytywne cechy takie jak blonik.

  15. Dzisiaj makaron jest podstawą wielu dań z całego świata. Można go jeść z różnymi dodatkami, a przyrządza się go niezwykle szybko i prosto. Jest podstawowym elementem piramidy żywieniowej, więc powinnyśmy jeść go codziennie. Makaron sam w sobie nie jest kaloryczny. Bombą kaloryczną staje się wtedy, gdy jest podawany z sosami. Makaron jest bogatym źródłem skrobii a uzyskiwana z węglowodanów złożonych (do których należy skrobia)- glukoza – paliwo energetyczne dla komórek ciała – uwalniana jest równomiernie i powoli. W ten sposób organizm ma zapewnione stałe źródło energii, a my mamy uczucie sytości na wiele godzin, łatwo więc zadbać nam o figurę. Makaron pomaga utrzymać także stały poziom cukru we krwi, może być również daniem dietetycznym dla chorych na cukrzycę. Jest też świetną potrawą dla osób uprawiających sport. Pozwala naładować baterie na wiele godzin. Niektóre rodzaju makaronu są zrobione z dietetycznej mąki. Może to być mąka razowa, gryczana, a nawet ryżowa. Takie makarony poleca się osobom, które są na diecie bezglutenowej (kukurydziany lub ryżowy), cierpią na zaparcia (razowy z dodatkiem otrąb) czy nie mogą jeść pszenicy (gryczany). Ich odmienny smak sprawia, że są świetnym polem do popisu w kuchni. Makaron, a zwłaszcza ten z pszenicy Durum, zawiera dużo białka i soli mineralnych. Jest źródłem witaminy B1, B6 oraz PP, które są odpowiedzialne za trawienie i poprawiają nastrój. Ponadto zawiera magnez, który, jak wiadomo, chroni przed niekorzystnymi skutkami stresu, czyli skurczami mięśni oraz znużeniem i zmęczeniem. Magnez sprzyja także prawidłowej pracy mózgu i serca oraz zmniejsza apetyt na słodycze.

  16. Produkty pełnoziarniste stanowią ważną część zdrowej i właściwie zbilansowanej diety, a dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego. Dlatego wybieram makarony pełnoziarniste, dzięki którym moje ukochane spaghetti nie stanowi już zagrożenia dla mojej wagi ;)

  17. Makaron jest NA masę ciała budujący
    Dobrze caly organizm wzmacniający ‚

    Kto makaronu dużo spozywa

    Temu energii nigdy nie ubywa :)

  18. Makaron stanowi znakomitą alternatywę dla wciąż zbyt często podawanych na stół ziemniaków. Z powodzeniem mogą stosować osoby cierpiące na anemię, miażdżycę, cukrzycę oraz choroby układu krążenia. Warto włączyć makaron do jadłospisu, zastępując nim czasem ziemniaki. Makaron nie tylko urozmaici nasze menu ale sprawi, że będziemy zdrowsi.nnym niezwykle wartościowym składnikiem tego makaronu jest skwalen, związek o bardzo cennych właściwościach. Skwalen z makaronu zawiera antyoksydanty przeciwdziałające chorobom nowotworowym i opóźniające procesy starzenia, gdyż aktywizuje i przedłuża życie komórek. Związek ten wystepujacy w makaronie ma także korzystny wpływ na regulację syntezy cholesterolu oraz jest nieodzowny w tworzeniu w organizmie m.in. hormonów płciowych, prowitaminy D i kwasów żółciowych. Na uwagę zasługuje również wysoka zawartość magnezu w makaronie .Makaron w połączeniu z warzywami, chudym mięsem czy rybą stanowi dobrze zbilansowany posiłek. Dzięki połączeniu makaronu z mięsem czy nabiałem, białko w nim zawarte jest lepiej wykorzystywane przez organizm.Makaron to jedzenie wszechstronne, o dużej wartości odżywczej, uniwersalne, tanie i międzynarodowe. Odpowiednio wkomponowane w dietę odchudzającą może wręcz pomóc schudnąć. Dzięki niemu dostarczamy do organizmu niezwykle wartościowe składniki odżywcze, takie jak błonnik, żelazo, wapń oraz potas. Ponieważ makaron jest jednym z najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych półproduktów, dlatego też to właśnie dzięki niemu dostarczamy organizmowi niezbędnych do funkcjonowania węglowodanów.

  19. Makaron jest zdrowy i pyszny
    Na obiad co czwartek gotowany
    Przez każde dziecko uwielbiany
    I w różnych postaciach podawany

    Więc jak chcesz być duży i silny
    jedz makaron i maliny!!!

  20. Czy makaron jest zdrowy?
    Oczywiście, że tak – o jego właściwościach przecież tworzy się wielkie mowy.
    Wychwala się w nich makaronu pozytywne cechy,
    by przeczytać o nich wszystkich – weź głębokie wdechy.
    Bo makaron zaskoczyć Cię może,
    w zaspokajaniu Twoich potrzeb wielki głodomorze.

    Przede wszystkim węglowodanów jest źródłem,
    nie jedząc go byłbyś wielkim głupcem.
    Idneks glikemiczny posiada niski,
    co znaczy, że starczy zjeść go dwie miski.
    I do końca dnia będziesz miał poczucie sytości,
    jeść go możesz bez obawy o skutki otyłości.
    Poziomu cukru we krwi nie podwyższa
    z nim wyniki badań będą jak u wielkiego bożyszcza.

    Kwas foliowy, niacyna, fosfor, żelazo
    a także magnezu i cynku jest w makaronie nie mało.
    Witaminy te dbają o nasz rozwój prawidłowy,
    a wszystko to znajduje się w makaronie – produkt, który wcale nie jest taki nowy !

  21. Moja odpowiedź 2w1:

    Makaron jest bardzo zdrowy, a oto kilka powodów dlaczego:

    – lubię nawijać makaron na uszy tak dla zabawy, a przy okazji ciepło mi w uszy i nie choruję :)

    – zapraszam znajomych do siebie częstując ich spaghetti np z sosem pesto – wyzwalają nam się endorfiny, śmiejemy się, bawimy i mamy ogólnie dobre samopoczucie, a wszystko dzięki makaronowi.

    – gorrrący rosół to tylko z makaronem – rozgrzewa od środka, a brzuszek jest zadowolony.

    – gdy muszę umyć podłogi wyobrażam sobie, że mop to spaghetti, a ja uwielbiam spaghetti toteż chętnie sprzątam, bo ruch to zdrowie, a makaron mi to ułatwia!

    – zawarty w makaronie magnez skutecznie płoszy skurcze, jakie mnie łapią w najmniej oczekiwanych momentach, np ostatnio podczas igraszek łóżkowych. :)

    – ostatnimi czasy stałam się jakaś nerwowa, i aby mieć żelazne nerwy i trzymać rękę na pulsie wystarczy porcja makaronu, bo zawiera dużo żelaza!

    – sportsmenką to ja wielką nie jestem, chyba, że do sportu zalicza się dźwiganie siatek z zakupami, bieganiem z mopem a la spaghetti po schodach, no i gotowanie obiadu… a jak gotować to tylko makaron bo on dodaje energii, by znosić trudy dnia codziennego! :))

    – sałatka, zdrowa i smaczna. Makaron małe muszelki, bukiet warzyw i oliwa z oliwek z przyprawami. Sałatka zdrowa i kolorowa!

    – kolorowy makaron wybieram, gdy przychodzą dzieci – chcę, by były zdrowe, wesołe, a smaczne i ładnie wyglądające jedzenie zachęca każdą marudę ;)

    – w duecie z ziołami czy naturalnymi sosami tworzy najlepsze dania na świecie, pyszne, pożywne i bardzo zdrowe!

    – makaron niewiele kosztuje, nie obciąża mojego portfela, mogę go kupować bez końca i jeść ze smakiem – dla zdrowia

    Moje wywody zawierają również pozytywne cechy, które optymistycznie i radośnie wpływają na moje samopoczucie i zdrowie!

  22. Makaron to zdrowie
    Każdy nam to powie
    To źródło witamin błonnika i skrobi
    Każdy go poczuje gdy go zawsze zrobi
    Możesz jeść makaron na ciepło podany
    Z sosem czy to z mięsem efekt murowany
    Na zimno smakuje w postaci sałatki
    Kiedy tam pokroisz różne też dodatki
    Dlatego gdy lubisz znasz różne przepisy
    Gotuj go w swej kuchni robiąc tam popisy
    Zawsze też wybieraj makaron razowy
    Bo dla twojej diety jest najbardziej zdrowy.
    Zdrowy jest dla Ciebie zdrowy dla cukrzyka
    Niech nikt w swojej diecie go już nie unika.

  23. Makaron – prosto, tanio i dla singla na romantyczną kolację z upatrzoną druga płówką

  24. ZALETY MAKARONU:

    1. Na wartość odżywczą makaronów składają się:
    – węglowodany złożone do 70-75%
    – białko do 10-13%
    – woda do 12%
    – błonnik do 2-3%
    – witaminy B1, B2 i PP
    – sole mineralne
    Zatem makaron to dla organizmu cenne źródło węglowodanów złożonych.

    2. Dla naszego zdrowia szczególnie ważne są węglowodany złożone. Podnoszą one poziom serotoniny w mózgu – substancji odpowiedzialnej za dobre samopoczucie i działają podobnie jak leki przeciwdepresyjne.

    3. Wbrew powszechnej opinii makaron nie tuczy. 100 g makaronu przed ugotowaniem to zaledwie 350 kcal. Podczas gotowania wchłania on wodę i trzykrotnie zwiększa swoją wagę. A więc spora porcja to już tylko 110-200 kcal (100 – 200 g, w zależności od apetytu). Po zjedzeniu makaronu jesteśmy nasyceni i nie tyjemy. Makaron powoduje na dłuższy czas uczucie sytości (ze względu na to, że dzięki niemu poziom cukru we krwi przez długi czas utrzymuje się na stałym poziomie), jest więc sprzymierzeńcem tych, którzy dbają o sylwetkę. Głód dopada nasz organizm wtedy, gdy spada drastycznie poziom cukru we krwi, jeśli więc jemy makaron, łatwiej dbać o sylwetkę. Z tej zalety makaronu korzystają sportowcy, u których makaron stanowi jeden z podstawowych składników diety.

    4. Z węglowodanów złożonych organizm najchętniej czerpie energię. Ich powolne spalanie powoduje, że uwalnianie energii jest wydajniejsze i lepiej rozłożone w czasie. W ten sposób makaron dostarcza organizmowi czysta energię.Wiedzą o tym sportowcy, których mięśnie przy dużym wysiłku fizycznym potrzebują w odpowiednim czasie odpowiedniej ilości energii.

  25. taak
    wyglądają czasem prawie jak Shrek
    na pewno nie na swój wiek
    żyje sobie kolorowo
    i smakuje odlotowo!

Możliwość komentowania jest wyłączona.