Tzatziki (cacyki)

– 200ml jogurtu greckiego
– 1 średni ogórek szklarniowy (lub 2 gruntowe)
– 2 ząbki czosnku
– sól
– pieprz (biały)

Ogórki obierz, pokrój w drobną kostkę, podsyp solą, wymieszaj i odstaw (lekko zmiękną i puszczą wodę którą trzeba odlać). Dodaj jogurt, czosnek rozdrobniony oraz sól i pieprz.
Podawaj np z frykadelkami z kurczaka :)

Bardzo smaczne połączenie!

Grecki jogurt jest wyjątkowy. Gęsty i kremowy. Kwaskowaty i cierpki. Wyraźny, z charakterem. W tzatzykach bez trudu równoważy mocny smak dziewiczej oliwy, czosnku i świeżego ogórka. I nawet po dodaniu tych składników pozostaje gęsty.
Czytaj dalej artykuł Agnieszki Kręglickiej „Jogurt”

Tu podaj tekst alternatywny

16 thoughts on “Tzatziki (cacyki)

  1. Uwielbiam ten sosik, niestety okazało się niedawno, że mam alergię na mleko, moja córeczka również. Zrobiłam eksperymenty i… zamieniłam jogurt na majonez, ale nie odlewam wody z ogórków, żeby był odpowiedniej konstystencji :)

  2. Może cię coś zainteresuje. Polecam. Doczytałam się, że Twoje maleństwo miało jakieś problemy z alergią skórną, która jest wynikiem nie leczonej pokarmowej, więc… zapraszam, są tam przepisy, ale i również nasze zmagania, jak doszłyśmy do tego momentu i do tej wiedzy o alergii jaką mamy :) Ja właśnie zgłębiam Twój przepis na Konfiturę z arbuza, a potem zabieram się za lekturę Pulpetów ziemniaczanych z farszem mięsno-warzywnym :)

  3. Aż pokraśniałam :) dziękuję, jutro powalczę z tym, jak polecić Twojego blooga u nas :) ja zapisałam sobie przepis na tę konfiturkę, a w niedzielę lub poniedziałek zrobię te pupleciki. Już mam zamysła jak to zmienić (mam alergię na groszek), swoją drogą – zamierzam wykorzystać do farszu mięsko z rosołu, do którego nikt się nie rzuca jedząc rosołek, a ja często gotuję gar rosołu i dzielę na porcje, które zamrażam i mam potem bazę do zup i sosów:) więc mięsko się świetnie nada do tych puplecików, w dodatku jest możliwość użycia mąki ziemniaczanej co mnie też zachwyca :)
    A propos białej kiełbasy, to powiem ci, że konieczność wymusiła: otóż w efekcie nie leczonej alergii pokarmowej (przez całe lata lekarze myśleli, że istnieje tylko wziewna i nie mieli pojęcia, że ma to związek z pokarmową), rozwinęła się po latach u niej nietolerancja konserwantów, więc nawet jeśli nie ma w wędlinie jakichś składników z mleka i glutenu…. nie ma takowych bez na przykład soli peklowej, której ona nie może… a kiełbaska jest boska… a z grilla ojejeje….

  4. Mój mąż lubi kiedy gotuję bez użycia pół produktów, nauczyłam się gotować bez kostek rosołowych i innych dodatków, mąż ma zgagę jesli kupię cos gotowego:) A przy tym mamy pewnosc że wiemy co je nasz syn.
    Sporo jest informacji o mleku na waszym blogu, ciezko by się było odzwyczaić od kawy z mlekiem, ale jak się wczytam to spróbuję, mam kilka problemow z żołądkiem, mam nadzieję że to mi pomoże?

  5. Na pewno, mleko powoduje bardzo dużo problemów, a zgagę to na 99%. Dziadostwo straszne, jak przeszłam na dietę nagle zniknęła, bez tabletek… dzięki testom…. a mamie minęła astma, bez lekarstw, po odstawieniu alergenów z testów. Świetna sprawa.
    Co do półproduktów: mama mnie nauczyła gotować rosół z dodatkiem (oprócz marchewki, selera i pietruszki, rzecz jasna mięsa:P), selera naciowego, kiedy mam koperek albo pietruszkę natkę, bierzemy te grube łodygi, których się nie zużywa i związujemy je nitką, potem zamrażamy i wrzucamy do gotowania, następnie wystarczy je wyrzucić, przecież te półprodukty też opierają się na przetworzonych chemicznie wywarach z jarzyn itp. tak ugotowany rosół nie potrzebuje żadnych kostek itp. warto dodać też więcej skrzydełek, które dają smaczek i czynią rosół w połączeniu z jarzynkami bardziej esencjonalny :)
    Jeśli nie chcesz pozbyć się zupełnie mleka z menu – chociaż je ogranicz, warto, poczytaj tutaj, bardzo obiektywny, kilkustronnicowy artykuł o mleku i jego zastępstwach: http://kobieta.wp.pl/kat,26377,title,Mleko-pic-czy-nie-pic-Oto-jest-pytanie,wid,13669589,wiadomosc.html
    PS>Ziarno kaszy quinoa ma więcej wapnia niż mleko, w dodatku łatwiej przyswajalnego niż z mleka :)

  6. Jeśli chodzi o półprodukty to się mężowi nie dziwię :) obciążają wątrobę i nerki. W dodatku, podobnie jak mleko powodują zgagę brrr…. straszna sprawa, która skończyła się, kiedy zrobiłam testy i odstawiłam alergeny, między innymi mleko.
    Jeśli nie chcesz odstawić mleka, to może ten artykuł pozwoli ci na nabranie chęci do ograniczenia chociażby:
    http://kobieta.wp.pl/kat,26377,title,Mleko-pic-czy-nie-pic-Oto-jest-pytanie,wid,13669589,wiadomosc.html

    Co do rosołu, nauczyłam się od mamy, żeby dodawać (oprócz marchewki, selera i pietruszki), seler naciowy – kilka łodyg do gotowania i kiedy zostają nam łodygi od koperku lubi pietruszki, związujemy je nitką i wrzucamy do rosołu, czynią go bardziej esencjonalnym i bez kostek :) potem wystarczy łodygi wyrzucić :)
    Doskonałą sprawą jest też wrzucanie drobno pokrojonego selera naciowego do gotowania, na przykład kiedy dusisz cebulkę i jarzynki do czegoś – też nadaje smaku i unika się kostek sztucznych :)
    Dużo sprytnych pomysłów znajdziesz jak wczytasz się w przepisy na naszym blogu, tam jest dokładnie opisane, i bez półproduktów – to ważne dla waszego zdrowia, ale i dla syna. Mało – z czasem zdrowie się pogarsza na tych chemiach. Staramy się dopasowywać przepisy to tradycyjnego polskiego żywienia, więc nie spodziewaj się raczej jakichś dziwnych Tabulleh salat albo coś takiego :) raczej tradycyjne przepisy :)

  7. Ja również, poza tym wielu ludzi robi dziwne jedzenia kiedy zaczynają być na diecie i potem sami źle się czują kiedy idą na przyjęcie rodzinne, wesele lub są święta, bo sami siebie „udziwnili” zamiast dopasować się społecznie i nie czuć się dziwakiem, Można robić wszystko, łącznie z kawą z mleczkiem i pierogami, nie używając mleka albo zbóż glutenowych na przykład. Czasem dzięki temu wpadamy na ciekawe pomysły, na przykład ciasto na pierogi z ziemniaków i mąki ziemniaczanej jest boskie, delikatne, dobrze się lepi (lepiej niż tradycyjne) i nie jest „dziwaczne” dla innych, więc może je jeść cała rodzinka :)

Skomentuj

